Hlavičky paragrafov | TRANSSUBSTANCIĂCIA |
Zobrazova/Nezobrazova |
KKC1373
1373 Kristus Jei, ktorý zomrel, ba viac, ktorý bol vzkriesený, je po pravici Boha a prihovára sa za nás (Rim 8,34), je prítomný svojej Cirkvi mnohorakým spôsobom: vo svojom slove, v modlitbe svojej Cirkvi, lebo kde sú dvaja alebo traja zhromadení v mojom mene, tam som ja medzi nimi (Mt 18,20), v chudobných, chorých, uväznených, vo sviatostiach, ktorých je pôvodcom, v obete ome a v osobe vysväteného sluobníka. Ale nadovetko [je prítomný] pod eucharistickými spôsobmi. (1088)
KKC1374
1374 Spôsob Kristovej prítomnosti pod eucharistickými spôsobmi je jediný svojho druhu. Povyuje Eucharistiu nad vetky sviatosti,(1211) a preto Eucharistia je akoby zavŕenie duchovného ivota a ciež vetkých sviatostí. V Najsvätejej sviatosti Eucharistie je obsiahnuté opravdivo, skutočne a podstatne telo a krv spolu s duou a bostvom náho Pána Jeia Krista, a teda celý Kristus. Táto prítomnos sa nazýva ,skutočnou nie výlučne, ako keby ostatné neboli ,skutočné, ale v najplnom zmysle slova, pretoe je podstatná; ňou sa toti stáva prítomným celý a úplný Kristus, Boh a človek.
KKC1375
1375 Kristus sa v tejto sviatosti stáva prítomným premenením chleba a vína na Kristovo telo a jeho krv. Cirkevní Otcovia rozhodne potvrdili vieru Cirkvi v účinnos Kristovho slova a pôsobenia Ducha Svätého(1105) pri tomto premenení. Napríklad svätý Ján Zlatoústy vyhlasuje:
To, e sa predloené dary stávajú Kristovým telom a jeho krvou, nespôsobuje človek, ale sám Kristus, ktorý bol za nás ukriovaný. Kňaz, ktorý [ho] predstavuje, vyslovuje tie slová, ale [ich] účinnos a milos sú od Boha.(298) Hovorí: Toto je moje telo. Toto slovo premieňa obetné dary.
A svätý Ambróz o tomto premenení hovorí:
Buďme presvedčení, e toto nie je to, čo vytvorila príroda, ale to, čo konsekrovalo dobrorečenie. A sila dobrorečenia je väčia ako sila prírody, lebo dobrorečením sa mení aj sama príroda Ak teda mohlo Kristovo slovo z ničoho urobi [to], čo nebolo, nemôe veci, ktoré sú, premeni na to, čím neboli? Veď da veciam prvotnú prirodzenos nie je menej ako zmeni ju.
KKC1376
1376 Tridentský koncil zhŕňa katolícku vieru, keď vyhlasuje: Keďe Kristus, ná Vykupitež, povedal, e to, čo [v tej chvíli] obetuje pod spôsobom chleba, je skutočne jeho telo, v Boej Cirkvi vdy vládlo presvedčenie, ktoré tento svätý koncil teraz znovu vyhlasuje: Konsekráciou chleba a vína sa uskutočňuje premena celej podstaty chleba na podstatu tela Krista, náho Pána, a celej podstaty vína na podstatu jeho krvi. Túto premenu svätá katolícka Cirkev primerane a vhodne nazýva transsubstanciácia [prepodstatnenie].
KKC1377
1377 Kristova eucharistická prítomnos sa začína vo chvíli konsekrácie a trvá, kým jestvujú eucharistické spôsoby. Kristus je prítomný celý a úplný pod jedným i druhým spôsobom a celý a úplný v kadej ich časti, take lámanie chleba Krista nedelí.
KKC1413
1413 Konsekráciou sa uskutočňuje prepodstatnenie (transsubstantiatio) chleba a vína na Kristovo telo a jeho krv. Pod konsekrovanými spôsobmi chleba a vína je opravdivo, skutočne a podstatne prítomný sám ivý a oslávený Kristus, jeho telo a jeho krv spolu s jeho duou a s jeho bostvom.