SvatePismo.sk :: Kumran.sk - Knihy, CD, DVD

Kresanský výmenný bannerový systém
A - B - C - Č - D - E - F - G - H - CH - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - Š - T - U - V - Z - Ž
Hlavičky paragrafovPOKÁNIE - ROZHREĹ ENIE
Zobrazova/Nezobrazova

KKC1480


1480 Sviatos pokánia, ako všetky sviatosti, je liturgickým slávením (actio liturgica). Riadnymi zložkami slávenia sú: kňazov pozdrav a kňazovo požehnanie; čítanie Božieho slova na osvietenie svedomia a na vzbudenie žútosti; povzbudenie k žútosti; spoveď, ktorou sa uznávajú hriechy a vyznávajú sa kňazovi; uloženie a prijatie pokánia; kňazovo rozhrešenie; modlitba poďakovania a prepustenie s kňazovým požehnaním.

KKC1481


1481 Byzantská liturgia má viacero formúl rozhrešenia(1449) prosebného typu, ktoré obdivuhodne vyjadrujú tajomstvo odpustenia. Napríklad: „Boh, ktorý skrze proroka Nátana odpustil Dávidovi, keď vyznal svoje hriechy, a Petrovi, keď horko plakal, i hriešnici, keď vylievala slzy na jeho nohy, aj mýtnikovi a márnotratnému synovi, ten istý Boh nech ti skrze mňa hriešneho odpustí v tomto i v budúcom živote, a keď a predvolá pred svoj hrozný súd, nech a neodsúdi. On, ktorý je velebený na veky vekov. Amen.“

KKC1482


1482 Sviatos pokánia sa môže uskutočni aj v rámci spoločného slávenia, pri ktorom sa kajúcnici spoločne pripravia na spoveď a spoločne vzdávajú vďaky za prijaté odpustenie. V tomto slávení je osobné vyznanie hriechov a individuálne rozhrešenie začlenené do liturgie Božieho slova s čítaniami a homíliou, so spoločným spytovaním svedomia, spoločnou prosbou o odpustenie, spoločnou modlitbou Otče nᚠa spoločným poďakovaním. Toto spoločné slávenie jasnejšie vyjadruje ekleziálnu povahu pokánia. Nech by sa však sviatos pokánia slávila akokožvek, je vždy už samou svojou povahou liturgickým,(1140) a teda ekleziálnym a verejným slávením.

KKC1483


1483 V prípadoch vážnej potreby(1401) možno použi spoločné slávenie sviatosti zmierenia so všeobecnou spoveďou a všeobecným rozhrešením. Takáto vážna potreba sa môže vyskytnú, keď hrozí bezprostredné nebezpečenstvo smrti a kňaz alebo kňazi nemajú dos času, aby vypočuli spoveď každého kajúcnika. Vážna potreba sa môže vyskytnú aj vtedy, keď vzhžadom na počet kajúcnikov niet naporúdzi dos spovedníkov, ktorí by mohli náležite vypoču individuálne spovede v primeranom čase, takže by kajúcnici bez vlastnej viny zostali dlhý čas bez sviatostnej milosti alebo bez svätého prijímania. V takom prípade, aby bolo rozhrešenie platné, veriaci musia ma predsavzatie individuálne vyzna svoje ažké hriechy v náležitom čase. Diecézny biskup má posúdi, či jestvujú podmienky, ktoré sa vyžadujú na všeobecné rozhrešenie. Vežká účas veriacich pri príležitosti vežkých sviatkov alebo pútí nepredstavuje prípad takejto vážnej potreby.

KKC1484


1484 „Individuálna a úplná spoveď a rozhrešenie ostávajú jediným riadnym spôsobom, ktorým sa veriaci zmierujú s Bohom a s Cirkvou, ak od takej spovede neoslobodzuje fyzická alebo morálna nemožnos.“ Má to svoje hlboké dôvody. V každej sviatosti pôsobí Kristus.(878) Osobne sa obracia na každého hriešnika: „Synu, odpúšajú sa ti hriechy“ (Mk 2,5); je lekárom skláňajúcim sa ku každému chorému, ktorý ho potrebuje, aby ho uzdravil; zdvíha ho a znovu uvádza do bratského spoločenstva. Osobná spoveď je teda najvýraznejší spôsob zmierenia s Bohom a s Cirkvou.